امروز جمعه 1403/02/07
Skip to main content
×

هشدار

اجزای کامپوننت را به یک آیتم منو اختصاص بدهید

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

تشریح مقدمات پیش فرض های تحول در علوم انسانی با منابع اسلامی توسط عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در بنیاد علوم انسانی اسلامی مرحوم آیت الله حائری شیرازی برگزار گردید

تشریح مقدمات پیش فرض های تحول در علوم انسانی با منابع اسلامی توسط عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در بنیاد علوم انسانی اسلامی مرحوم آیت الله حائری شیرازی برگزار گردید

نخستین نشست از سلسله نشست های تحول در علوم انسانی، تحت عنوان «پیش فرض های تحول در علوم انسانی»، با حضور دکتر محمدجواد سلمان پور برگزار شد.
در این نشست که در محل بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی برگزار شد، دکتر محمد جواد سلمان پور عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و استاد بخش معارف و الهیات این دانشکده، مقدمات پیش فرض های تحول در علوم انسانی را تشریح کرد.
تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر ضرورت تحول در علوم انسانی، نزدیکی دانشگاه به حوزه به دلیل توجه به مبانی وحیانی، تقویت بعد مذهبی دانشگاه پس از انقلاب و... از جمله مباحث مطرح شده توسط دکتر سلمان پور بود.
دکتر سلمان پور در ادامه این وبینار به نگاه خاص امام راحل به اصلاح دانشگاه ها پرداخت و این نگاه را جدا از مباحث سطحی و قشری معرفی کرد و گفت: امام گفت اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه اصلاح خواهد شد، منظورش تغییرات بنیادی در مبانی و بهره برداری از منابع وحیانی بود نه صرفا تغییرات شکلی و سطحی که متاسفانه بعضا شاهد آن هستیم.
او افزود: منظور از اسلامی کردن دانشگاه این نیست که در مناسبت ها پوستر بچسبانیم یا صرفا به برگزاری مراسم مذهبی اکتفا کنیم بلکه منظور این بود که از اصل و اساس مبانی وحیانی مورد توجه قرار گیرد.
به گفته دکتر سلمان پور، علوم انسانی در دانشگاهها برای سایر رشته ها یک اتمسفر و فضای تنفسی ایجاد می کند یعنی یک روش، منش و نوع زیستن تا با توسل به آن دست به تغییرات بنیادی زد.
این استاد دانشگاه شیراز همچنین گفت: متاسفانه امروز دانشکده های علوم انسانی برآمده از آموزه های وحیانی نیست و بیشتر از آموزه های تولید شده غربی استفاده می کند که با حوزه تقابل دارد لذا شرط وحیانی شدن گفتمان دانشگاهها این است که دانشکده های علوم انسانی بر مبانی وحی شکل بگیرد.
او با اشاره به تلاش های آیت الله حائری برای تحول در علوم انسانی نیز گفت: آیت الله حائری به ما یاد دادند که تحول در علوم انسانی رخ نمی دهد مگر اینکه مسائل بنیادی از منابع اسلامی استخراج شده و نظریه پردازی صورت گیرد و پس از آن جایگاه مباحث بنیادی در علوم انسانی مشخص شود.
سلمان پور خاطرنشان کرد: مهم ترین دغدغه آیت الله حائری این بود که انسان به عنوان محور علوم انسانی ابعاد مختلفش شناسایی شود لذا انسان شناسی برای تحول در علوم انسانی یکی از مباحث اصلی این عالم ربانی بود.
این استاد دانشگاه افزود: حائری را می توان به عنوان دانشمند انسانی تحول در علوم انسانی برشمرد و این سخنی گزاف نیست.
لازم به ذکر است سلسله نشست های پیش فرض های تحول در علوم انسانی با حضور دکتر سلمان پور هر هفته به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

نظر شما

captcha