امروز جمعه 1403/01/31
Skip to main content
×

هشدار

اجزای کامپوننت را به یک آیتم منو اختصاص بدهید

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در همایش ملی حکمرانی اسلامی که در تالار استاد موسویان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد اظهارداشت: حکمرانی به معنای هدایت‌گری فرآیندها و تنظیم‌گری و به عبارت دیگر مقررات گذاری، رصد و اصلاح آن‌هاست.

استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: حکمرانی فرایند هشت مرحله‌ای است که در حوزه دفاع حکمرانی خوبی داریم، اما در حوزه فرهنگ عمومی حکمرانی یا نداریم یا ضعیف هستیم.

وی تصریح کرد: اگر در حوزه علوم انسانی و اسلامی تلاش نکنیم نمی‌توانیم در حوزه حکمرانی اسلامی نظر بدهیم، از طرفی سیاست‌ها و سندهای متفاوتی در عرصه فرهنگ نوشته شده که در ادامه سند تنظیم‌گری و بخش‌های آن دیده نشده به عنوان نمونه سند دانشگاه اسلامی نوشته شده است اما تنظیم گری متناسب با این سند نداریم.

حجت الاسلام خسروپناه عنوان کرد: در حکمرانی باید احکام شرعی ملاک باشد، همچنین در تدوین حکمرانی در مقولات مختلف، همه علوم اسلامی باید به کار گرفته شود و تمامی علوم باید به میدان بیایند.

وی خاطرنشان کرد: در علوم فناورانه حکمرانی موفقی داشته ایم که در حوزه سلول‌های بنیادی ستاد فناوری سلول‌های بنیادین داریم؛ هر کجا دستاوردهای مثبتی داشتیم به دلیل گذراندن فرآیندها است و حکمرانی تکنولوژی نرم اجتماعی است که همواره این عرصه زاده علوم پایه هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نظریه‌ها، علوم پایه را کشف می‌کنند اما نظریه‌های تکنیکال را کشف می‌کنیم، علوم پایه در ساحت کشف است به عنوان نمونه جدول مندلیوف کشف است اما از این جدول برای تکنولوژی مهندسی استفاده می‌کنیم که ساحت نرم و سخت است.

وی افزود: حکمرانی یک تکنولوژی است و علت اینکه علوم طبیعی و مهندسی کارآمد است برای آن است که تبدیل به تکنولوژی می‌شوند و به همین دلیل از آنجا که علوم اجتماعی به تکنولوژی تبدیل نشدند موفقیت چندانی نداشته است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه عنوان کرد: اصول حکمرانی اسلامی، تحقق آزادی، عدالت و امنیت است، چراکه اگر این امر محقق نشود، در تمام اقسام حکمرانی اعم از فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی گرفتار روزمرگی می‌شویم. وی بیان کرد: همچنین مشارکت حداکثری نخبگانی و مردمی را دومین اصل حکمرانی اسلامی است در حالی که برخی دم از مشارکت می‌زنند ولی منظورشان فقط حزب و قبیله است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مشارکت حداکثری نشات گرفته از ولایت و رابطه ناگسستنی اُمت با امام است، همه مردم چه شیعه و چه سنی در دایره ولایت قرار می‌گیرند، از این رو اهل کتاب هم می‌توانند قرار بگیرند.

وی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های ولایت اُخوت است که شامل سه نوع ایمانی، اسلامی و انسانی می‌باشد، همچنین مدیریت جهادی، مسئولیت‌پذیری، شفافیت، پاسخگویی و صداقت به عنوان دیگر اصول حکمرانی اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: در حکمرانی اسلامی باید به اصل تسهیل‌گری نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم، همچنین شایسته سالاری، خودسازی، استقلال و عزت ملی و تمدن سازی نیز در حکمرانی اسلامی مورد توجه است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در همایش ملی حکمرانی اسلامی که در تالار استاد موسویان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار شد اظهارداشت: حکمرانی به معنای هدایت‌گری فرآیندها و تنظیم‌گری و به عبارت دیگر مقررات گذاری، رصد و اصلاح آن‌هاست.

استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: حکمرانی فرایند هشت مرحله‌ای است که در حوزه دفاع حکمرانی خوبی داریم، اما در حوزه فرهنگ عمومی حکمرانی یا نداریم یا ضعیف هستیم.

وی تصریح کرد: اگر در حوزه علوم انسانی و اسلامی تلاش نکنیم نمی‌توانیم در حوزه حکمرانی اسلامی نظر بدهیم، از طرفی سیاست‌ها و سندهای متفاوتی در عرصه فرهنگ نوشته شده که در ادامه سند تنظیم‌گری و بخش‌های آن دیده نشده به عنوان نمونه سند دانشگاه اسلامی نوشته شده است اما تنظیم گری متناسب با این سند نداریم.

حجت الاسلام خسروپناه عنوان کرد: در حکمرانی باید احکام شرعی ملاک باشد، همچنین در تدوین حکمرانی در مقولات مختلف، همه علوم اسلامی باید به کار گرفته شود و تمامی علوم باید به میدان بیایند.

وی خاطرنشان کرد: در علوم فناورانه حکمرانی موفقی داشته ایم که در حوزه سلول‌های بنیادی ستاد فناوری سلول‌های بنیادین داریم؛ هر کجا دستاوردهای مثبتی داشتیم به دلیل گذراندن فرآیندها است و حکمرانی تکنولوژی نرم اجتماعی است که همواره این عرصه زاده علوم پایه هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نظریه‌ها، علوم پایه را کشف می‌کنند اما نظریه‌های تکنیکال را کشف می‌کنیم، علوم پایه در ساحت کشف است به عنوان نمونه جدول مندلیوف کشف است اما از این جدول برای تکنولوژی مهندسی استفاده می‌کنیم که ساحت نرم و سخت است.

وی افزود: حکمرانی یک تکنولوژی است و علت اینکه علوم طبیعی و مهندسی کارآمد است برای آن است که تبدیل به تکنولوژی می‌شوند و به همین دلیل از آنجا که علوم اجتماعی به تکنولوژی تبدیل نشدند موفقیت چندانی نداشته است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه عنوان کرد: اصول حکمرانی اسلامی، تحقق آزادی، عدالت و امنیت است، چراکه اگر این امر محقق نشود، در تمام اقسام حکمرانی اعم از فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی گرفتار روزمرگی می‌شویم. وی بیان کرد: همچنین مشارکت حداکثری نخبگانی و مردمی را دومین اصل حکمرانی اسلامی است در حالی که برخی دم از مشارکت می‌زنند ولی منظورشان فقط حزب و قبیله است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مشارکت حداکثری نشات گرفته از ولایت و رابطه ناگسستنی اُمت با امام است، همه مردم چه شیعه و چه سنی در دایره ولایت قرار می‌گیرند، از این رو اهل کتاب هم می‌توانند قرار بگیرند.

وی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های ولایت اُخوت است که شامل سه نوع ایمانی، اسلامی و انسانی می‌باشد، همچنین مدیریت جهادی، مسئولیت‌پذیری، شفافیت، پاسخگویی و صداقت به عنوان دیگر اصول حکمرانی اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: در حکمرانی اسلامی باید به اصل تسهیل‌گری نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم، همچنین شایسته سالاری، خودسازی، استقلال و عزت ملی و تمدن سازی نیز در حکمرانی اسلامی مورد توجه است.

نظر شما

captcha