امروز جمعه 1403/01/31
Skip to main content
×

هشدار

اجزای کامپوننت را به یک آیتم منو اختصاص بدهید

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

 آئین رونمایی از مجموعه کتب «منظومه‌ی مولّد» در ششمین نمایشگاه قرار سالانه مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)، با حضور حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، دیگر اساتید و دانشجویان در موضوع «ورود نظری علامه طباطبایی در تقابل با فرهنگ غرب و اثرات آن در امروز انقلاب اسلامی» برگزار شد.

مجموعه کتب «منظومه مولد» حاصل تلاش جمعی پژوهشگران هسته منظومه‌ی فکری علامه طباطبایی (رض) است. در این جلسه دبیر هسته منظومه‌ی فکری علامه طباطبایی (ره)، حسین قاسمی، به گزارشی توصیفی از ایده‌ی اصلی این مجموعه پرداخت و گفت: این مجموعه به دنبال ترسیم و تبیین رویکردی مکتبی در حل جامع و ریشه‌ای مسائل انقلاب اسلامی است که ضمن آن به ضرورت شکل گیری مکتب علوم اجتماعی انقلاب اسلامی برای حل مسائل اجتماعی رهنمون شده ایم و منظومه فکری علامه طباطبایی را به عنوان محور تحقق این مکتب علوم اجتماعی جایابی کرده ایم. این مجموعه در ۴ مجلد با عناوین «متفکر محوری»، «نظام، منظومه و مکتب فکری»، «منظومه مکتب‌ساز» و «مصیر مکتب» به رشته تحریر در آمده است.

دبیر این هسته علمی مقصود از انتشار این مجموعه را این‌گونه خاطر نشان کرد: ما اجمالاً در پی این سوال بودیم که چگونه می‌توان مبانی اندیشه‌ای را به بستر حل مسائل اجتماعی با رویکرد انقلابی و اجتماعی رساند؟ در پاسخ به این سوال، اولاً بر روش متفکرمحوری تمرکز کردیم؛ بدین معنا که با بهره‌مندی از نظام کلان معرفتیِ یک متفکر به تولید علم و حل مسئله راه خواهیم یافت؛ ثانیاً نظریاتی نیاز خواهیم داشت که با تکیه بر آن نظام کلان توسط نخبگان علوم اجتماعی پردازش شده و به چرخه حل مسائل وارد شوند تا مسائل بنیادین و ریشه‌ای اجتماع را که در لایه علوم اجتماعی تعریف می‌شود، حل کنند؛ در چرخه حل مسائل اجتماعی به ضرورت شکل گیری یک مکتب علوم اجتماعی در انقلاب اسلامی رسیدیم و منظومه فکری مولّد علامه طباطبایی را در این میان جایابی کرده ایم.

در ادامه این جلسه، علی جعفری هُرستانی ضمن اشاره کوتاهی به ضرورت شکل‌گیری مکتب علوم اجتماعی با طرح پرسش‌هایی از جناب حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا، خواستار توضیح بیشتر این مهم و تبیین جایگاه علامه طباطبایی (ره) در علوم اجتماعی اسلامی شدند.

حجت الاسلام پارسانیا ضمن بیان مقدماتی در باب نسبت فلسفه و فرهنگ، به جایگاه فلاسفه قرن اخیر از جمله علامه طباطبایی پرداخته و ایشان را به عنوان پشتیبان نظری انقلاب اسلامی معرفی کرد و گفت: پشتوانه نظری که رجوع به اندیشه ایشان برای امروز انقلاب و پاسخ به سوالات عمیق امروزین نیز راهگشاست.

وی لازمه تشکیل مکتب اجتماعی را وجود محور و نقطه کانونی در اندیشه یک متفکر دانست. در نگاه وی «به محوریت آن نقطه کانونی، هسته سختی شکل می‌گیرد که فروعی از اندیشه در حاشیه جای می‌گیرد. این هسته سخت، به عبارتی یک نظام فکری خواهد بود.

حجت الاسلام پارسانیا تحقق اجتماعیِ نظام فکری را چنین شرح داد: برای ساخت یافتن هسته‌های سخت و کلان، زبان فلسفی نیاز است ولی فرهنگ عمومی مردم جامعه را فیلسوفان نمی‌سازند! بلکه فرهنگ را مجموعه تعاملات انسان‌هاست که می‌سازد. این شبکه رفتاری وقتی که می‌خواهد به صورت تجریدی‌تر از خودش دفاع بکند و یا بخواهد خودش را توضیح دهد، یک زبان فلسفی پیدا می‌کند. این زبان فلسفی را فرهنگ عمومی و رفتار عمومی مردم باید حمایت کند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی سطوح مختلف هجمه فرهنگ غرب را به سطوح تکنولوژی و ابزاری تا علوم ناظر به این سطح و عمیق‌تر از آن تا رسیدن به سطوح فلسفی احصاء مختصری کرد و در مواجهه و مقابله فلسفی با فرهنگ غرب به جایگاه مرحوم علامه طباطبایی وارد شد: ما فیلسوفان بزرگی در حال حاضر داریم، اما چه کسی است که مانند علامه طباطبایی (ره) برود با آن‌ها درگیر شود؟ کیست که اصول فلسفه بنویسد؟ کیست که وقتی مارکسیسم آمده، پاسخ آن را بدهد؟ یا کیست که در المیزان در جا به جای آن به هجمه‌ی رویکردهای مدرن پاسخ دهد؟

این استاد حوزه و دانشگاه در نسبت میان مرحوم امام خمینی و مرحوم علامه طباطبایی در مواجهه با فرهنگ غرب چنین اظهار داشت: «فرهنگ غرب، یک هژمونی عظیم راه انداخته و فضای علمی جهان را تسخیر کرده است. در مقابله با این فرهنگ، اگر در انقلاب اسلامی، مرحوم امام (ره) توانست در شکست عرصه عملی و سیاسی موفق عمل کند، اما در مقابله با تنیده‌ها و رشته‌های نظری فرهنگ غرب، آن کسی که قد علم کرد، مرحوم علامه طباطبایی (ره) بود.

پارسانیا به عنوان تجویز متناسب با سیر بحث، انجام یک اقدام جدی را چنین برشمرد: ابتدا باید مفاهیم اساسی موجود در میدان علم را بمباران کرد و سپس مفاهیمی مانند علم و عقل را مجدداً در فرهنگ علمی خود بازخوانی کنیم. مادامی که دانشگاه نتواند یک بازاندیشی ریشه‌ای و بنیادین در تفکرش انجام دهد، ما در همان میدان رایج علم بازی می‌خوریم.

 آئین رونمایی از مجموعه کتب «منظومه‌ی مولّد» در ششمین نمایشگاه قرار سالانه مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)، با حضور حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، دیگر اساتید و دانشجویان در موضوع «ورود نظری علامه طباطبایی در تقابل با فرهنگ غرب و اثرات آن در امروز انقلاب اسلامی» برگزار شد.

مجموعه کتب «منظومه مولد» حاصل تلاش جمعی پژوهشگران هسته منظومه‌ی فکری علامه طباطبایی (رض) است. در این جلسه دبیر هسته منظومه‌ی فکری علامه طباطبایی (ره)، حسین قاسمی، به گزارشی توصیفی از ایده‌ی اصلی این مجموعه پرداخت و گفت: این مجموعه به دنبال ترسیم و تبیین رویکردی مکتبی در حل جامع و ریشه‌ای مسائل انقلاب اسلامی است که ضمن آن به ضرورت شکل گیری مکتب علوم اجتماعی انقلاب اسلامی برای حل مسائل اجتماعی رهنمون شده ایم و منظومه فکری علامه طباطبایی را به عنوان محور تحقق این مکتب علوم اجتماعی جایابی کرده ایم. این مجموعه در ۴ مجلد با عناوین «متفکر محوری»، «نظام، منظومه و مکتب فکری»، «منظومه مکتب‌ساز» و «مصیر مکتب» به رشته تحریر در آمده است.

دبیر این هسته علمی مقصود از انتشار این مجموعه را این‌گونه خاطر نشان کرد: ما اجمالاً در پی این سوال بودیم که چگونه می‌توان مبانی اندیشه‌ای را به بستر حل مسائل اجتماعی با رویکرد انقلابی و اجتماعی رساند؟ در پاسخ به این سوال، اولاً بر روش متفکرمحوری تمرکز کردیم؛ بدین معنا که با بهره‌مندی از نظام کلان معرفتیِ یک متفکر به تولید علم و حل مسئله راه خواهیم یافت؛ ثانیاً نظریاتی نیاز خواهیم داشت که با تکیه بر آن نظام کلان توسط نخبگان علوم اجتماعی پردازش شده و به چرخه حل مسائل وارد شوند تا مسائل بنیادین و ریشه‌ای اجتماع را که در لایه علوم اجتماعی تعریف می‌شود، حل کنند؛ در چرخه حل مسائل اجتماعی به ضرورت شکل گیری یک مکتب علوم اجتماعی در انقلاب اسلامی رسیدیم و منظومه فکری مولّد علامه طباطبایی را در این میان جایابی کرده ایم.

در ادامه این جلسه، علی جعفری هُرستانی ضمن اشاره کوتاهی به ضرورت شکل‌گیری مکتب علوم اجتماعی با طرح پرسش‌هایی از جناب حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا، خواستار توضیح بیشتر این مهم و تبیین جایگاه علامه طباطبایی (ره) در علوم اجتماعی اسلامی شدند.

حجت الاسلام پارسانیا ضمن بیان مقدماتی در باب نسبت فلسفه و فرهنگ، به جایگاه فلاسفه قرن اخیر از جمله علامه طباطبایی پرداخته و ایشان را به عنوان پشتیبان نظری انقلاب اسلامی معرفی کرد و گفت: پشتوانه نظری که رجوع به اندیشه ایشان برای امروز انقلاب و پاسخ به سوالات عمیق امروزین نیز راهگشاست.

وی لازمه تشکیل مکتب اجتماعی را وجود محور و نقطه کانونی در اندیشه یک متفکر دانست. در نگاه وی «به محوریت آن نقطه کانونی، هسته سختی شکل می‌گیرد که فروعی از اندیشه در حاشیه جای می‌گیرد. این هسته سخت، به عبارتی یک نظام فکری خواهد بود.

حجت الاسلام پارسانیا تحقق اجتماعیِ نظام فکری را چنین شرح داد: برای ساخت یافتن هسته‌های سخت و کلان، زبان فلسفی نیاز است ولی فرهنگ عمومی مردم جامعه را فیلسوفان نمی‌سازند! بلکه فرهنگ را مجموعه تعاملات انسان‌هاست که می‌سازد. این شبکه رفتاری وقتی که می‌خواهد به صورت تجریدی‌تر از خودش دفاع بکند و یا بخواهد خودش را توضیح دهد، یک زبان فلسفی پیدا می‌کند. این زبان فلسفی را فرهنگ عمومی و رفتار عمومی مردم باید حمایت کند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی سطوح مختلف هجمه فرهنگ غرب را به سطوح تکنولوژی و ابزاری تا علوم ناظر به این سطح و عمیق‌تر از آن تا رسیدن به سطوح فلسفی احصاء مختصری کرد و در مواجهه و مقابله فلسفی با فرهنگ غرب به جایگاه مرحوم علامه طباطبایی وارد شد: ما فیلسوفان بزرگی در حال حاضر داریم، اما چه کسی است که مانند علامه طباطبایی (ره) برود با آن‌ها درگیر شود؟ کیست که اصول فلسفه بنویسد؟ کیست که وقتی مارکسیسم آمده، پاسخ آن را بدهد؟ یا کیست که در المیزان در جا به جای آن به هجمه‌ی رویکردهای مدرن پاسخ دهد؟

این استاد حوزه و دانشگاه در نسبت میان مرحوم امام خمینی و مرحوم علامه طباطبایی در مواجهه با فرهنگ غرب چنین اظهار داشت: «فرهنگ غرب، یک هژمونی عظیم راه انداخته و فضای علمی جهان را تسخیر کرده است. در مقابله با این فرهنگ، اگر در انقلاب اسلامی، مرحوم امام (ره) توانست در شکست عرصه عملی و سیاسی موفق عمل کند، اما در مقابله با تنیده‌ها و رشته‌های نظری فرهنگ غرب، آن کسی که قد علم کرد، مرحوم علامه طباطبایی (ره) بود.

پارسانیا به عنوان تجویز متناسب با سیر بحث، انجام یک اقدام جدی را چنین برشمرد: ابتدا باید مفاهیم اساسی موجود در میدان علم را بمباران کرد و سپس مفاهیمی مانند علم و عقل را مجدداً در فرهنگ علمی خود بازخوانی کنیم. مادامی که دانشگاه نتواند یک بازاندیشی ریشه‌ای و بنیادین در تفکرش انجام دهد، ما در همان میدان رایج علم بازی می‌خوریم.

نظر شما

captcha