امروز جمعه 1403/01/31
Skip to main content
×

هشدار

اجزای کامپوننت را به یک آیتم منو اختصاص بدهید

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

 استادتمام اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی برای تحصیل در رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی گفت: بخش قابل توجهی از مشکلات به دلیل خفیف شمردن علوم انسانی است، به این دلیل که اغلب استعدادهای خود را به خواندن علوم مهندسی و پزشکی تشویق می‌کنیم.

دکتر سیدمرتضی افقه اظهار کرد: متاسفانه سال‌ها است و حتی از پیش از انقلاب، جریانی بر پشت جامعه حاکم بوده است که رشته‌های علوم انسانی را خفیف می‌شمارد و این باعث شد که  اغلب همه استعدادها، به سمت علوم فنی و مهندسی و علوم پزشکی بروند؛ این تفکر بسیار غلط  در تمام سطوح تقویت شده است.

وی ادامه داد: من در همان فضا بزرگ شدم و دو دیپلم گرفتم اما در نهایت وارد رشته اقتصاد شدم و در دوره ارشد متوجه شدم که در حال ضربه زدن به کشورمان هستیم. تصوری غلط وجود دارد که فکر می‌کنند درس خواندن در علوم انسانی تنها حفظ کردن چند سطر است و بنابراین خیلی سخت نیست؛ در حالی که علوم انسانی ثابت نیست و متغیرهایی بیشتر از علوم تجربی دارد بنابراین رشته‌های علوم انسانی نیاز به استعدادهایی قوی دارند.

استادتمام اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در پزشکی و مهندسی از نظر پیشرفت این علوم فاصله زیادی با کشورهای توسعه‌یافته نداریم اما در علوم انسانی به خصوص در علوم اجتماعی از جمله جامعه‌شناسی، اقتصاد، روانشناسی و...  مشکلاتی داریم. در جامعه هم می‌بینیم که مشکلات لاینحل اقتصادی و اجتماعی داریم و متاسفانه افرادی این حوزه‌ها را مدیریت می‌کنند و تصمیم‌گیرنده هستند که "علوم انسانی" نخوانده‌اند.

افقه افزود: به این دلیل مشکلات علوم انسانی که همان علوم اجتماعی است در جامعه حل‌نشده باقی مانده‌اند و روز به روز در حال افزایش هستند در حالی که در حوزه‌های مهندسی و پزشکی فاصله زیادی با کشورهای پیشرفته نداریم.

وی با اشاره به ضرورت بومی‌سازی تئوری‌های علوم اجتماعی، تاکید کرد: در علوم انسانی نیاز به فعالیت فرهنگی داریم تا نگرش والدین، جامعه و معلمان و اساتید تغییر کند. البته از طرف دیگر اساتیدی که تئوری‌های وارداتی مربوط به کشورهای پیشرفته را یاد گرفته‌اند باید آن‌ها را مطابق با شرایط و وضعیت کشور بومی‌سازی کنند تا برای متقاضیان که همان دانش‌آموزان و دانشجویان هستند، قابل لمس باشند زیرا ممکن است این تصور پیش بیاید که تئوری‌هایی بیش نیستند و به درد جامعه نمی‌خورند، در حالی که اینگونه نیست.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی برای تحصیل در رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی عنوان کرد: نیاز است که تئوری‌ها متناسب با ساختارهای فرهنگی و اجتماعی تطبیق داده شوند. بخش قابل توجهی از مشکلات به دلیل خفیف شمردن علوم انسانی است، به این دلیل که اغلب استعدادهای خود را به خواندن علوم مهندسی و پزشکی تشویق می‌کنیم.

وی یادآور شد: متاسفانه افراد تصمیم‌گیرنده در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی عمدتا از تحصیل‌کردگان رشته‌های غیرعلوم انسانی از جمله مهندسی هستند و تفکر مهندسی‌شده‌ دارند در حالی که حداقل در اقتصاد، تفکر مهندسی مانع از بومی‌سازی تئوری‌های اقتصادی می‌شود.

افقه در پایان گفت: تصمیم‌گیری در خصوص تشویق دانش‌آموزان به رشته‌های علوم انسانی باید از بالادست صورت گیرد و استعدادها بین رشته‌ها تقسیم شوند البته باید بین والدین نیز فرهنگ‌سازی شود و در این صورت، استعدادها نیز از بین نمی‌رود.   

 

 استادتمام اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی برای تحصیل در رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی گفت: بخش قابل توجهی از مشکلات به دلیل خفیف شمردن علوم انسانی است، به این دلیل که اغلب استعدادهای خود را به خواندن علوم مهندسی و پزشکی تشویق می‌کنیم.

دکتر سیدمرتضی افقه اظهار کرد: متاسفانه سال‌ها است و حتی از پیش از انقلاب، جریانی بر پشت جامعه حاکم بوده است که رشته‌های علوم انسانی را خفیف می‌شمارد و این باعث شد که  اغلب همه استعدادها، به سمت علوم فنی و مهندسی و علوم پزشکی بروند؛ این تفکر بسیار غلط  در تمام سطوح تقویت شده است.

وی ادامه داد: من در همان فضا بزرگ شدم و دو دیپلم گرفتم اما در نهایت وارد رشته اقتصاد شدم و در دوره ارشد متوجه شدم که در حال ضربه زدن به کشورمان هستیم. تصوری غلط وجود دارد که فکر می‌کنند درس خواندن در علوم انسانی تنها حفظ کردن چند سطر است و بنابراین خیلی سخت نیست؛ در حالی که علوم انسانی ثابت نیست و متغیرهایی بیشتر از علوم تجربی دارد بنابراین رشته‌های علوم انسانی نیاز به استعدادهایی قوی دارند.

استادتمام اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در پزشکی و مهندسی از نظر پیشرفت این علوم فاصله زیادی با کشورهای توسعه‌یافته نداریم اما در علوم انسانی به خصوص در علوم اجتماعی از جمله جامعه‌شناسی، اقتصاد، روانشناسی و...  مشکلاتی داریم. در جامعه هم می‌بینیم که مشکلات لاینحل اقتصادی و اجتماعی داریم و متاسفانه افرادی این حوزه‌ها را مدیریت می‌کنند و تصمیم‌گیرنده هستند که "علوم انسانی" نخوانده‌اند.

افقه افزود: به این دلیل مشکلات علوم انسانی که همان علوم اجتماعی است در جامعه حل‌نشده باقی مانده‌اند و روز به روز در حال افزایش هستند در حالی که در حوزه‌های مهندسی و پزشکی فاصله زیادی با کشورهای پیشرفته نداریم.

وی با اشاره به ضرورت بومی‌سازی تئوری‌های علوم اجتماعی، تاکید کرد: در علوم انسانی نیاز به فعالیت فرهنگی داریم تا نگرش والدین، جامعه و معلمان و اساتید تغییر کند. البته از طرف دیگر اساتیدی که تئوری‌های وارداتی مربوط به کشورهای پیشرفته را یاد گرفته‌اند باید آن‌ها را مطابق با شرایط و وضعیت کشور بومی‌سازی کنند تا برای متقاضیان که همان دانش‌آموزان و دانشجویان هستند، قابل لمس باشند زیرا ممکن است این تصور پیش بیاید که تئوری‌هایی بیش نیستند و به درد جامعه نمی‌خورند، در حالی که اینگونه نیست.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی برای تحصیل در رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی عنوان کرد: نیاز است که تئوری‌ها متناسب با ساختارهای فرهنگی و اجتماعی تطبیق داده شوند. بخش قابل توجهی از مشکلات به دلیل خفیف شمردن علوم انسانی است، به این دلیل که اغلب استعدادهای خود را به خواندن علوم مهندسی و پزشکی تشویق می‌کنیم.

وی یادآور شد: متاسفانه افراد تصمیم‌گیرنده در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی عمدتا از تحصیل‌کردگان رشته‌های غیرعلوم انسانی از جمله مهندسی هستند و تفکر مهندسی‌شده‌ دارند در حالی که حداقل در اقتصاد، تفکر مهندسی مانع از بومی‌سازی تئوری‌های اقتصادی می‌شود.

افقه در پایان گفت: تصمیم‌گیری در خصوص تشویق دانش‌آموزان به رشته‌های علوم انسانی باید از بالادست صورت گیرد و استعدادها بین رشته‌ها تقسیم شوند البته باید بین والدین نیز فرهنگ‌سازی شود و در این صورت، استعدادها نیز از بین نمی‌رود.   

 

نظر شما

captcha