امروز سه شنبه 1400/08/04
Skip to main content

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

انوری نژاد در گفت و گویی به تلاش های آیت الله حائری و روحیه منحصر به فرد آن مرحوم در مقابله با ربا اشاره کرد و این پدیده شوم را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد.

انوری نژاد در گفت و گویی به تلاش های آیت الله حائری و روحیه منحصر به فرد آن مرحوم در مقابله با ربا اشاره کرد و این پدیده شوم را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد.

حائری به عمق فاجعه پی برده بود و وقتی متوجه شد وضعیت ربا در جامعه چگونه است، تا آخر عمر به مقابله با آن پرداخت.

این سخن یک فعال اقتصادی است به نام آقای انوری نژاد که سالهاست به همراه فرزند روحانی و جوان خود، عَلَم مبارزه با ربا را بلند نگاه داشته است.

*حائری تا آخر عمر ساکت ننشست
آیت الله حائری وقتی متوجه وضعیت وخیم ربا و سود بانکی در جامعه شد، دیگر تا آخر عمر ساکت ننشست؛ در حالی که خیلی ها می ترسیدند در این خصوص حرف بزنند.

*چرا ربا جنگ با خداست؟
خداوند رزاق است و ربا قطع کننده رزق است. به همین دلیل می گویند ربا جنگ با خداست. وقتی خداوند می گوید «یمحق الله الربا» یعنی خداوند ربا را کوچک می کند و برکت را از آن می گیرد.

*اشتغال و ربا با هم جمع نمی شود
اینکه می گوییم پول ربا برکت ندارد یک واقعیت است.این قضیه در اقتصاد کاملا مشهود است. یعنی پول ۲ حالت دارد یا به بانک می رود و سود می گیرد یا به تولید می رود. یعنی جمع شدن این دو با هم محال است. اگر به بانک رفت قطعا تولید نابود می شود و در این راستا ربا دهنده، رباگیرنده و واسطه هر سه ضرر می کنند.

* ربا را به نام خمینی نزنید!
ریشه گرفتن ربا در کشور بر می گردد به هاشمی رفسنجانی و تیم او.
بعد از انقلاب اسلامی به دستور امام راحل، سود بانکی به طور کل از بین رفت در حالی که قبل از انقلاب ۷درصد بود.
سال ۱۳۶۱ هاشمی رفسجانی امام را تحت فشار قرار داد که بدون سود کشور را نمی شود اداره کرد لذا با وجود مخالفت شدید امام، این موضوع را به امام تحمیل کردند.
روایت است که امام در نهایت به آنها گفت: «این انقلاب(ربا) را به نام خمینی نزنید»!

*سر علما کلاه رفت!
در ماجرای ترویج ربا سر علما کلاه رفت. آنها اول با این حقه وارد شدند که بانک سود نمی گیرد بلکه مشارکت می کند!
آن روز سر علما کلاه رفت و امروز همه می دانند که مشارکتی وجود ندارد و بانک خیلی راحت واحدهای تولیدی را به بهانه دیرکرد وام جریمه و تعطیل می کند.

*رگه های نفوذ صهیونیست ها
بدون شک در ترویج ربا در ایران، رگه هیا نفوذ صهیونیست ها وجود دارد. آنها با مطالعاتی که داشتند می دانستند که ربا تمام ساختارهای یک مملکت را ویران می کند لذا روی این موضوع تمرکز کردند.
در خاطرات مستر همفر جاسوس انگلیسی می خوانیم که وی 300سال پیش گفته بود که برای نابود کردن کشورها باید آنها را درگیر ربا کنیم.

*مجلس و دولت علیق می زنند!
یک اصطلاحی داریم به نام علیق زدن که هر وقت صدای مبارزه با ربا بلند می شود به یاد این واژه می افتم.
ماجرا از این قرار است که در کشتی ها برای نگهداری اسب ها شیپوری وجود داشت به نام علیق. هر وقت که می خواستند به آنها غذا بدهند قبلش علیق می زند.اسب ها وقتی گرسنه می شدند سم خود را محکم به زمین می زدند و سر و صدا می کردند.
مسوول اسطبل کشتی وقتی غذا نبود، برای اینکه اسب ها صدا ندهند، گاهی برای ساکت کردن اسب ها، علیق می زد تا آنها فکر کنند که غذا در راه است و ساکت شوند!
حالا ماجرای داد زدن ما و کسانی که بیدار شدند در مورد ربا و گوش ندادن مسوولان نیز شبیه علیق زدن در کشتی برای اسب ها است. هر وقت سر و صدا می کنیم آنها نیز می گویند طرحت را بنویس بیاور و بعد هیچ اقدامی نمی کنند. یعنی علیق می زنند اما از غذا هیچ خبری نیست!

*سود بانکی یک شبه باید بمیرد!
به نظر ما سود بانکی یک شبه باید از بین برود. ما هیچ طرح خاصی نداریم. طرح خاص ما در مورد ربا همین است. یعنی صفر شدن سود بانکی آن هم یک شبه. زیرا تا این اتفاق نیفتد اشتغال و تولید در مملکت زمین گیر است حتی با یک درصد سود بانکی.

*اقدام عملیاتی مبارزه با ربا
امروز برای اقدام عملیاتی مقابله با ربا باید نمایندگان مجلس را آگاه کرد. آنها باید در خانه ملت مبارزه با ربا را فریاد بزنند و دیگر نمایندگان و دولت را با خود همراه کنند.
تولید محتوا، برگزاری همایش و نقد و نظر بزرگان در خصوص شومی آثار ربا نیز باید در فضای رسانه ای انجام شود تا مردم آگاه شوند.

انتهای پیام/

نظر شما

captcha