امروز پنج شنبه 1403/01/09
Skip to main content
×

هشدار

اجزای کامپوننت را به یک آیتم منو اختصاص بدهید

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

 

مطالعه اثر حاضر می‌تواند با اهداف مختلف مورداستفاده مخاطبان قرار گیرد. اثر حاضر در انجام تحقیقات اجتماعی از جنبه‌ آموزشی برخوردار است. جنبه دیگر استفاده از این کتاب برای آن دسته از علاقه‌مندان به رابطه علم و دین و مسئله اسلامی‌سازی علوم و تولید علوم اجتماعی اسلامی است.

همچنین این کتاب می‌تواند موردتوجه حوزه‌های علمیه و دانشگاه قرار گیرد. امید آن است که نکاتی که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است، موردتوجه دستگاه‌ها و نهادهای برنامه‌ریز ازجمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی حوزه‌های علمیه که باید به این مسئله بپردازند و زمینه لازم را برای تولید علوم اجتماعی اسلامی فراهم آورند، قرار گیرد.

نویسنده اثر در معرفی کتاب آورده است: «دغدغه‌یژ مسائل اجتماعی ایران، طرح پیشرفت در قالب اندیشه‌یژ اسلامی (که رهبر معظم انقلاب از آن به الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت تعبیر کردند) و در صدر آن‌ها، دغدغه‌ای که آن را مقدمه‌ی طرح الگوی پیشرفت دینی جامعه و حل مسائل اجتماعی جامعه می‌دانم؛ یعنی تولید علوم اجتماعی اسلامی. دغدغه‌ای که در کنار توجه به ضعف‌های موجود در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی باعث شد راه خود را از رشته‌های فنی و مهندسی جدا کرده و به عرصه‌ی علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی گام بگذارم. همین دغدغه باعث شد تا موضوع پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد را تحت عنوان «بررسی موانع تولید علوم اجتماعی اسلامی در حوزه و دانشگاه» به انجام برسانم و اثر حاضر تکمیل‌شد‌ه‌ی آن است که پرداخت کامل‌تری از موضوع را با توجه به برخی دیگر از مسائل که پیش‌ازاین به آن‌ها نپرداخته بودم، ارائه داده است.»

محمد آقابیگی کلاکی فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی است. از او تاکنون مقالات بسیاری در زمینه علوم اجتماعی اسلامی و علوم انسانی اسلامی در رسانه‌ها منتشر شده است. نویسنده از دانش بالا و قلم توانمندی در تبیین موضوعات پیرامون نقد وضعیت علوم انسانی و اجتماعی موجود برخوردار است.

 

 

مطالعه اثر حاضر می‌تواند با اهداف مختلف مورداستفاده مخاطبان قرار گیرد. اثر حاضر در انجام تحقیقات اجتماعی از جنبه‌ آموزشی برخوردار است. جنبه دیگر استفاده از این کتاب برای آن دسته از علاقه‌مندان به رابطه علم و دین و مسئله اسلامی‌سازی علوم و تولید علوم اجتماعی اسلامی است.

همچنین این کتاب می‌تواند موردتوجه حوزه‌های علمیه و دانشگاه قرار گیرد. امید آن است که نکاتی که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است، موردتوجه دستگاه‌ها و نهادهای برنامه‌ریز ازجمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی حوزه‌های علمیه که باید به این مسئله بپردازند و زمینه لازم را برای تولید علوم اجتماعی اسلامی فراهم آورند، قرار گیرد.

نویسنده اثر در معرفی کتاب آورده است: «دغدغه‌یژ مسائل اجتماعی ایران، طرح پیشرفت در قالب اندیشه‌یژ اسلامی (که رهبر معظم انقلاب از آن به الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت تعبیر کردند) و در صدر آن‌ها، دغدغه‌ای که آن را مقدمه‌ی طرح الگوی پیشرفت دینی جامعه و حل مسائل اجتماعی جامعه می‌دانم؛ یعنی تولید علوم اجتماعی اسلامی. دغدغه‌ای که در کنار توجه به ضعف‌های موجود در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی باعث شد راه خود را از رشته‌های فنی و مهندسی جدا کرده و به عرصه‌ی علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی گام بگذارم. همین دغدغه باعث شد تا موضوع پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد را تحت عنوان «بررسی موانع تولید علوم اجتماعی اسلامی در حوزه و دانشگاه» به انجام برسانم و اثر حاضر تکمیل‌شد‌ه‌ی آن است که پرداخت کامل‌تری از موضوع را با توجه به برخی دیگر از مسائل که پیش‌ازاین به آن‌ها نپرداخته بودم، ارائه داده است.»

محمد آقابیگی کلاکی فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی است. از او تاکنون مقالات بسیاری در زمینه علوم اجتماعی اسلامی و علوم انسانی اسلامی در رسانه‌ها منتشر شده است. نویسنده از دانش بالا و قلم توانمندی در تبیین موضوعات پیرامون نقد وضعیت علوم انسانی و اجتماعی موجود برخوردار است.

 

نظر شما

captcha