امروز یکشنبه 1401/05/23
Skip to main content

مسابقه

مسابقه کتاب «آیینه تمام نما» - تمدید مهلت لیست برندگان
ویدئو را به طور کامل مشاهده کنید و سپس به پرسشنامه پاسخ دهید.
(مهلت ارسال پاسخ تا ساعت 07 یکشنبه 23 مرداد 1401)

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

گروه روش شناسی علوم انسانی شورای بررسی متون و کتب درسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

گروه روش شناسی علوم انسانی شورای بررسی متون و کتب درسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

درس گفتار رویکردها به فلسفه روش شناسی علوم انسانی را با حضور 

دکتر مالک شجاعی جشوقانی(عضو هيات علمي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي)

برگزار می کند.

دوره آموزشی «درسگفتار رویکردها به فلسفه روش شناسی علوم انسانی» با همکاری گروه روش شناسی علوم انسانی شورای بررسی متون و کتب درسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 22 تیرماه ماه 1400 بصورت مجازی برگزار می‌شود.

بسته به اینکه از کدام پارادایم فکری، پایگاه معرفت شناختی و اقلیم فرهنگی – تاریخی در صدد تحدید مفهومی علوم انسانی باشیم، تعاریف مختلف، متنوع و گاه متعارضی از علوم انسانی می توان ارائه داد. عموم تعاریفی که در باب علوم انسانی ارائه شده تعاریفی ناظر به یکی از مولفه های موضوع (انسان و علل و معالیل رفتار و کنش وی)، روش (درونی ، تجربی ، ...)، مسائل (مناسبات انسان با انسان، جامعه، طبیعت و ...)، غایات (خودشناسی، توصیف، تیببن، فهم، آسیب شناسی، تجویز، کنترل و ...) و یا مشیر به مصادیق ( بر شمردن اینکه فی المثل چه رشته‌هایی مصداق عنوان علوم انسانی اند؛ جامعه شناسی، روان شناسی، اقتصاد، تاریخ، زبان شناسی، و .... ) می باشد. یک روایت غالب از تاریخ علوم انسانی، این علوم را پدیده ای نسبتا متاخر دانسته و آن را ذیل مفهوم «علوم تاریخی » صورتبندی می‌کند. از این جهت هویت و استقلال این علوم به قرن هجدهم باز می گردد. با تحولی که در دوران جديد به ويژه در رنسانس و روشنگری رخ داد، علوم انسانی معنا و مفهوم جديدی گرفت. اين علوم مدعی گونه ای استقلال در ساختار خود شدند و تحت تاثیر علوم طبيعی، خود را توسعه داده و به عنوان نظامی از دانش طرح و باز تعريف کردند. به نظر ديلتاي در کتاب مقدمه بر علوم انسانی، علوم انساني در ادامۀ فرايند رهاسازي علوم از فلسفه و متافيزيك در قرون وسطي پديدار شده، ليكن رهاسازي و جدايي واقعي علوم انساني از فلسفه و متافيزيك، عملاً در اواسط قرن نوزدهم ميلادي اتفاق افتاد. اگرچه اين واقعه در برخي از محافل دانشگاهي نظير كشور فرانسه زودتر شكل گرفت و سابقه آن به اواسط قرن هفدهم بر مي‌گردد.

 

سرفصل‌ها و محتواي دوره آموزشي:

مرور تاریخی پارادایم های علم شناسی فلسفی

پارادایم های فلسفه روش شناسی علوم انسانی

 

 

با هدف افزایش دانش نظری ارتقای فهم پارادایمی فلسفه و روش شناسی علوم انسانی

 

شركت در اين دوره براي چه كساني مفيد است؟

شركت در اين دوره براي دانشجويان، پژوهشگران و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفيد است.

 

مدت زمان دوره : 4 ساعت ( 2 جلسه 2 ساعته ) 1 روز

زمان برگزاری: روز  سه شنبه، ساعت 10 تا 15       تاریخ: 22 تیرماه1400

هزينه اين دوره: 000/000/1 ريال

هزينه ثبت نام (با تخفيف ويژه بخاطر شرايط اجتماعي): 000/400 ريال

 

با ارائه گواهينامه معتبر و مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري داراي ارزش علمي و اداري و قابل ترجمه

 

براي اطلاعات بيشتر و ثبت نام Mata.ihcs.ac.ir

کانال سروش مرکز:     sapp.ir/tamihcs

 

مشاوره: 88624485

در صورت نیاز به شماره 09036200266 پیام بدهید

 

تهران- بزرگراه كردستان- نبش خيابان دكتر صادق آئينه وند (64 غربي)

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی

نظر شما

captcha