امروز پنج شنبه 1403/01/09
Skip to main content
×

هشدار

اجزای کامپوننت را به یک آیتم منو اختصاص بدهید

منشورات پژوهشکده

میراث استاد

مسیر انقلاب ما با مسیر عالم مدرن یکی نیست؛
این می خواهد دنیا را دینی کند در صورتی که آن می خواهد دین را دنیوی کند؛
این ملکوتی و قدسی به عالم نگاه می کند و آن دیگری نگاه سکولاریستی دارد؛
این می خواهد ملکوتیان و قدسیان و انبیاء و اولیاء در دنیا راه را نشان دهند اما آن می خواهد همه این ها را کنار بگذارد.
منبع: کتاب تحول علوم انسانی
من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم:
حیات، این نیست که امروز داریم و این ها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی، این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم ... اگر تلخی است، تلخی پس از مرگ است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست؛ بلکه لذت آنجاست. چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟!
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
ایمان رسمی که برای حرکت از ظلمت به نور لازم است با ایمان اسمی تفاوت دارد؛
با ولایت تحقق می یابد و ولایت، با علوم انسانی - اسلامی است.
البته وقتی علوم انسانی - اسلامی و اقتصاد اسلامی استخراج گردد و قوانین اسلامی بر مبنای آن وضع شود، قوه مجریه باید بر همان اساس عمل کند، که تا آن مرحله راهی دراز در پیش است.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳
الان جنگ در مراکز علمی واقع می شود؛
و خطرش همینجاست یعنی مراکزی که محل نشر و ترویج علوم انسانی غرب است ... ما در عصری هستیم که آمریکا، اروپا و کلا غرب می گویند: خود خلق باید ببیند چه کار کنند ... مراجع تقلید ما نماز، روزه، حج و جهاد را می نویسند ولی آنان اقتصاد و علوم تربیتی و سیاست و مدیریت و .. را تنظیم می کنند.
دوماهنامه تربیتی اخلاقی خلق، شماره ۶۲ و ۶۳

صوت

ویدئو

تصاویر

آثار استاد

بیشتر
کتاب

تفکر

  • سال نشر: ۱۳۹۷
  • قطع: رقعی
  • تعداد صفحه: ۹۶
  • شابک: 978-600-441-139-4
  • ناشر: دفتر نشر معارف
معرفی کتاب

مقدمه

به هدف تحقق یکی از مهمترین منویات استاد اندیشمند در علوم انسانی اسلامی و تألیف و تولید این علوم بر اساس منابع ناب اسلامی، پژوهشکده علوم انسانی اسلامی که از این پس پژوهشکده نامیده می شود تاسیس می­‌گردد.

لازم است کلیه فعالیت­‌های پژوهشکده در چارچوب اهداف و سیاستگذاری‌­های بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائـری شـیرازی (ره) کـه از این پس بنیاد نامیده می­‌شـود انجام پذیرد.

هدف اصلی پژوهشکده، مطالعه و تحقیق در علوم انسانی اسلامی در چارچوب مبانی، اصول و روش­‌شناسی استنباط و در نهایت تدوین کتب مورد نیاز دانشگاه­‌ها بر اساس سرفصل­‌های مورد نظر اسـت.

برگزاری همایش­‌ها، نشست­‌های علمی، ارائه مقالات و سخنرانی در فضای حقیقی و مجازی به منظور ارائه محصولات پژوهشکده، از اهداف فرعی پژوهشکده می­‌باشد. موارد مورد نظر در این اساسنامه به شرح ذیل است:

 

ماده ۱: اعضای اصلی پژوهشکده عبارتند از : مدیر، شـورای علمی پژوهشی و دبیر اجرایی

 

ماده ۲: مدیر پژوهشکده از میان مجتهدان آشنا و معتقد به علوم انسانی اسلامی و علاقه­‌مند به پیگیری منویات آیت الله حائری شیرازی (ره) انتخاب می‌­شود.

 

تبصره ۱: مدیر، با حکم رئیس بنیاد و پس از مشورت وی با سایر اعضای هیات امنا به مدت سه سال منصوب می­‌شـود.

تبصره ۲: وظیفه مدیر، نظارت عالیه بر فعالیت­‌های علمی پژوهشکده به منظور انطباق آن­‌ها بر مبانی و اصول استنباط علوم انسانی اسلامی است.

 

ماده ۳: اعضای شورای علمی پژوهشی عبارتند از : مدیر، دبیر و روسای کارگروه­های پژوهشـی

تبصره: عنداللزوم و بنا به پیشنهاد حداقل یکی از اعضای شورا و موافقت مدیر، از صاحبنظران غیر عضو جهت شرکت در جلسات شورا دعوت به عمل می­‌آید.

 

مـاده ۴: دبیر اجرایی پژوهشکده از فضلایی انتخاب می‌­شود که دستکم مقطع سطح حوزه را به پایان رسانده و دو سال در درس خارج شرکت نموده باشد و نیز لااقـل فارغ‌­التحصیل یکی از رشته­‌های دانشگاهی باشد.

تبصره ۱: دبیر، به پیشنهاد مدیر و با موافقت رئیس بنیاد و با حکم وی به مدت سه سال منصوب می گردد.

تبصره ۲: وظایف دبیر عبارت است از :

۱) فعالیت­‌های لازم جهت انعقاد قراردادهای پژوهشی

۲) هماهنگی لازم جهت برگزاری جلسات کارگروه‌­ها و شورای علمی پژوهشی 

۳) ثبت و ضبط مذاکرات کارگروه­‌ها و شورای علمی پژوهشی

۴) فراهم آوردن ابزارها و وسایل مورد نیاز کارگروه­‌ها

۵) حروف چینی، ویراستاری و صفحه آرایی آثار تولیدی پژوهشکده 

۶) فعالیت‌­های لازم جهت داوری و ارزیابی کتاب­‌ها و مقالات

۷) اقدامات لازم جهت برگزاری نشست ها و همایش‌­های علمی

۸) راه اندازی سایت مخصوص پژوهشکده و اداره آن

۹) گزارش ماهانه عملکرد پژوهشکده به هیات امنا

تبصره ۳: دبیر می­‌تواند عنداللزوم نیروهایی را جهت انجام امور مربوطه مانند حروف­چینی، تجهیزات مکان همایش، پذیرایی و... به کمک گیرد.

 

ماده ۵: هر کارگروه، دستکم متشکل از یک مجتهد و یک دانش­آموخته دانشگاهی است که از پایان­نامه دکتری خود در یکی از رشته­های علوم انسانی دفاع کرده باشد.

تبصـره ۱: همکاری همزمان یک مجتهد با چند کارگروه بالمانع است.

تبصـره ۲: کمک­گیری کارگـروه­ها از طلاب فاضل غیرمجتهد و نیز فارغ التحصیان ارشد دانشگاه­ها بدون مانع است و حق­الزحمه آن­ها بر اساس نظر اعضای اصلی کارگروه­ها تعیین می­شـود.

تبصره ۳: لازم است طرح­های تحقیقاتی کارگروه­ها، پس از تایید دبیـر، به تایید و تصویب مدیر پژوهشکده برسد.

 

ماده ۶: مقدار و چگونگی پرداخت حق­‌الزحمه مدیر، دبیر اجرایی پژوهشکده و اعضای اصلی کارگروه­‌ها در صورتی که خواهان حق الزحمه باشند بر اساس نظر مسئول امور مالی بنیاد تعیین می­‌شود.

تبصره: مسئول امور مالی بنیاد می‌­تواند در این زمینه با اعضای هیات امنا مشورت نماید.

 

مــاده ۷: آثار تولیدی پژوهشکده، به نام بنیاد و مولفین (به طور مشترک) منتشر می­‌شود.

 

مـاده ۸: عایدات مالی آثار منتشره به حساب بنیاد واریز خواهد شد.

 

ایـن اساسنامه در یک مقدمه، هشت ماده و ده تبصره در تاریخ  ..............  به امضا و تصویب هیات امنای بنیاد رسـید.

 

نظر شما

captcha