امروز سه شنبه 1403/01/28
Skip to main content
×

هشدار

اجزای کامپوننت را به یک آیتم منو اختصاص بدهید

دکتر سید محمدهاشم پوریزدان‌پرست عضو هیات علمی بخش اقتصاد دانشگاه شیراز دوشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا عنوان کرد: شاید بتوان تخمین زد که آمریکا در کرونا بیش از ۳ هزار میلیارد دلار خسارت دیده است و این رقم اعجاب‌انگیزی است که به اندازه جنگ عراق این کشور را در تنگنای اقتصادی قرار می‌دهد.

به گفته این استاد دانشگاه، در مقابل، چین با کنترل بیماری توانست تلفات خود را کاهش دهد؛ بنابراین چین و آمریکا وارد رقابت‌های جهانی خواهند شد که با مشکلات بسیاری نیز همراه است.

پوریزدان پرست با اشاره به اینکه در قرن اخیر، نظام سرمایه‌داری با چند بحران رکودی مواجه شده است، گفت: یکی از نزدیک‌ترین آن‌ها بحران سال ۲۰۰۸ بود که تاثیراتش گسترده و جهانی بود و اقتصاد جهان را در هم شکست، امروز آماری که بر اثر رکود اقتصادی ناشی از کرونا ارائه شده است از میزان بیکاری سال ۲۰۰۸ به مراتب بیشتر است و جهان دریافت که اصول اقتصادی و شعارهای نظام سرمایه‌داری و لیبرالی کارآمد نیست.

وی عنوان کرد: در جهان پس از کرونا، جایگاه برخی کشورها در نظام اقتصادی بهتر و جایگاه برخی نیز بدتر خواهد شد. 

پوریزدان پرست گفت: ویژگی سرایت‌پذیری کرونا به ساختارهای اقتصادی در جهان ضربه زده است. این خسارات اقتصادی محدود به یک منطقه یا ناحیه نیست، بلکه امروز به مشکل همه جهان تبدیل شده است.

وی بیان داشت: ایران توانست بیماری را کنترل کند و در مقایسه با دیگر کشورها تلفاتی اندک داشت؛ با این حال در کوتاه‌مدت و میان‌مدت بسیاری از حرفه‌ها دچار آسیب شدند، رکود ناشی از کرونا نیز این ضررها را دنباله‌دار خواهد کرد؛ همچنین از بین رفتن فرصت رونق در عید نوروز هم آسیب‌های بسیاری به مشاغل گوناگون و مرتبط با یکدیگر وارد آورد که باعث شد هم بخش‌ عرضه و هم بخش تقاضا دچار بحران شود.

این استاد دانشگاه خسارت‌های اقتصادی در سطح استانی را با خسارت‌های کلان در حوزه ملی مقایسه کرد و بیان داشت: در این زمینه تفاوت چندانی در نوع خسارات دیده نمی شود؛  برای مثال در حوزه گردشگری و صنایع وابسته به آن، همان تاثیر منفی که سراسر کشور متحمل شدند به فارس هم وارد شد و فرق تنها در میزان و اعداد و ارقام است.

پوریزدان‌پرست با بیان اینکه دولت در خصوص جبران ضرر و زیان‌ها باید به‌صورت جدی اقدام کند، افزود: کمک‌هایی که تاکنون تحت عناوین مختلف ارائه شده است، چندان شایان توجه نبوده است؛ به هر روی با توجه به ویژگی‌ همه‌گیری و تاثیر یکسان ویروس نمی‌توان گفت اتفاقی منطقه‌ای و استانی رخ داده است؛ زیرا همه به یک صورت متاثر شده‌اند.

آسیب انسانی بدترین آسیب کروناست

این استاد دانشگاه آسیب انسانی را بدترین آسیب کرونا دانست و ابراز داشت: در کشور ما، بسیاری از مردم از جمله پزشکان، سیاستمداران و شخصیت‌های برجسته‌ای بر اثر کرونا از بین رفتند؛ افزون بر این، خسارت اقتصادی چندین میلیارد دلاری که تمام کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است و درآمدهای مردم را دستکم تا مهار کامل بیماری کاهش خواهد داد، به مدت طولانی باقی خواهد ماند و بیکاری وسیع قطعا زندگی مردم را در دراز مدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با اشاره به متاثرشدن اقتصاد جهانی از شیوع کرونا بیان کرد: آنچه تا به حال در آمریکا رخ داده نشان از بیکاری حدود ۴۰ میلیون نفر دارد و ممکن است خانه‌ و املاک بسیاری از مردم براثر بدهی به بانک‌ها مصادره شود که باعث افزایش تعداد افراد بی‌خانمان خواهد شد.

باید منتظر سبک زندگی تازه در جهان پس از کرونا باشیم

این استاد دانشگاه بیان کرد: جهان بعد از کرونا نه فقط از لحاظ اقتصادی که در همه جنبه‌ها به گونه دیگری خواهد بود و سبک زندگی تازه‌ای را برای مردم به ارمغان خواهد آورد، وضعیت ایران هم در این میانه از دیگر کشورها متفاوت نیست، گرچه در کشور ما برجستگی سبک زندگی ایرانی و اسلامی باعث آرامش روحی روانی مردم شده و کنترل بیماری نیز به‌درستی صورت پذیرفته است و میزان مشکلات بر این اساس کمتر خواهد بود.

وی بر ضرورت برگزاری مانورهای گوناگون برای مشکلات پیش‌بینی‌نشده آینده تاکید کرد و بیان داشت: نباید احتمال جنگ ویروسی را از ذهن دور داشت. براین اساس نیروهای نظامی و پایگاه‌های بسیج سراسر کشور باید برای کنترل وضعیت‌های گوناگون آماده شوند؛ همانگونه که با حضور به موقع آنان مشکل کمبود ماسک و دستکش که در ابتدای شیوع بیماری رواج یافته بود کاهش یافت.

پوریزدان پرست افزود: جز این‌ها پژوهشگران و محققان دانشگاهی نیز باید زمینه تحقیق برای ساخت واکسن‌های گوناگون را فراهم کنند و برای تهیه داروی این بیماری یا دیگر بیماری‌های مشابه ویروسی آمادگی داشته باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت یکشنبه اول تیرماه ۹۹  گفت: از دیروز تا امروز ۱ تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۱۴ مورد بستری شدند.
دکتر سیما سادات لاری با بیان اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۰۴ هزار و ۹۵۲ نفر رسید، افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۶۲۳ نفر رسید.
به گفته وی، استان های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز قرار دارند.

نظر شما

captcha